Jag är civilingenjör, läste Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, i Lund januari 2018 - juni 2019. Jag har undervisat i teknik utan att vara behörig lärare. Min "tekniklärarkarriär" började med inspirationsworkshops i skolor medan jag studerade på Lunds tekniska högskola. Därefter satte jag samman och höll två veckor långa sommarkurser i teknik riktade till tjejer på högstadiet. Läsåret 2015/16 var jag anställd som tekniklärare på Herrestorpskolan och undervisade årskurserna 6, 7, 8 och 9. Jag brinner för att synliggöra teknik i vardagen och inkluderar gärna tänk kring genus, jämställdhet och hållbarhet. Jag tycker teknikämnets syfte är väl beskrivet i läroplanen men fastnar särskilt för den bit jag blåmarkerat - då kunskap om teknik bland annat innebär makt och möjlighet att påverka människors vardag och vår gemensamma framtid.
Min ambition är att lärandet ska vara roligt. Min önskan att låta elever möta teknik på flera sätt så hellre flera mindre övningar med mycket "prova-på" och "byggande" än en stor "bygga-bro-uppgift" som sträcker sig över en hel termin. Kanske kommer min slutuppsats handla om en blandning av detta: teknikämnet+praktiskt+meningsfullt+roligt=sant.
Från hösten 2018 gäller att högstadiet har 88 lärotimmar i teknik att förfoga över, fördelat över tre år.
Kursplan, centralt innehåll och kunskapskrav finns på Skolverkets hemsida: www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/teknik
Jag avser uppdatera denna sida allt eftersom jag hittar nya intressanta länkar. Tipsa gärna!
/Sara Nelson
Lund 2018-03-03
Kursplan, centralt innehåll och kunskapskrav finns på Skolverkets hemsida: www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/teknik
Listan nedan ämnar jag uppdatera kontinuerligt
Fortbildning
- Cetis - nationellt resurscentrum för teknik i skolanhttps://liu.se/cetis/omcetis/index_omc.shtml
- Skolverket www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/naturvetenskap-och-teknik
- om Teknisk förändring och dess konsekvenser.
Konferenser och kunskapsdagar
- Kunskapsdagen i Umeå 30-31 oktober 2018
- Cetis Regionala konferenser i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå oktober 2018
Litteratur
- Cetis boktips: https://liu.se/cetis/attlasa/boktips.shtml
- Fler texter om teknikpedagogik: www.aurell.se/texter-om-teknikpedagogik-2/
- På Malmö högskola https://edu.mah.se/TL211C ingår bl.a. följande:
- Björklund, L. (2008). Från novis till expert. Förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning. Tillgänglig på Internet:
- Gibbons, Pauline. (2006) Stärk språket stärk lärandet.
- Grimwall, Göran (2013). Teknikens väsen.
- Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik.
Avhandlingar
- In Search for Gender awareness in Technology Education (Rooke, Gunilla, 2013)
- Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont (Ingela Bjursjöö, 2014)
Undervisningsexempel
- Cetis undervisningsexempel.
- Harriet Aurell - pedagog, inspiratör och expert på rörliga makapärer. Se bl.a. aurell.se och Makersheroes www.makersheroes.se/2017/06/08/mer-fran-utstallningen/
- Läraren Johan delar med sig av planering, mål och innehåll för Ma, NO och teknik årskurs 7, 8 och 9: http://mattenojohank.blogspot.se/
- Nacka kommunala skolors planeringsstöd https://lgr11nacka.wordpress.com/teknik/
Jag avser uppdatera denna sida allt eftersom jag hittar nya intressanta länkar. Tipsa gärna!
/Sara Nelson
Lund 2018-03-03
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar