Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.
Kort om mig
Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola.
Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som odlingskoordinator och projektledare för olika odlingsprojekt, nu senast en beredskapsodling.
Om mig som Rebellmamma
Ordet rebellmamma skapar en del missförstånd. Rebellmammornas vanligaste aktivitet sedan starten 2022 är att sitta tyst i cirkel med en skylt med namnen på ens barn eller en uppmaning om att lyssna till vetenskapen. Se foto här. Förbipasserande stannar ofta. En del fäller en tår. Jag har även gått baklänges i en flashmob. Jag har sjungit sången "Vi har samlats här" många gånger. Rebellmammor söker inte konfrontation utan vill möta andra hjärta till hjärta. Vi är även redo att stötta politiker från alla partier att ta sig an en politik för framtida generationer. De röda halsdukarna stickades ursprungligen 1,5 meter långa och 1,5 dm breda för att skapa en stopp-markering, "draw a red line", och påminna om 1,5-gradersmålet som medlemsländerna i FN enades om vid klimattoppmötet i Paris 2015.
Men jag är ju inte bara rebellmamma, jag är även lärare med ett särskilt intresse för Lärande för hållbar utveckling. I min roll som lärare i teknik och matematik pratar jag sällan om mitt privata engagemang. Jag tar in andra som inspiration, via filmer eller besök av tjänstemän från kommunen, äldre elever eller personer från ideella organisationer.
Men nu i år känner jag mig fri att besöka skolor i en annan roll än lärarrollen. Jag vill betona att mina engagemang är i linje med globala mål och internationella överenskommelser, så som Agenda 2030 och kommunala miljömål. Mina framträdanden syftar till att inspirera och bidra till att skapa hopp, inte prata partipolitik.
Jag frågade en gång mina elever vad som ger dem hopp om framtiden och glädje i livet. De fick svara anonymt på papper. Här är några svar:
- Jag känner hopp när jag är på min dansskola eller när jag är med mina kompisar och familj. - Jag känner hopp när jag ser hur fin naturen är. - Jag får hopp när jag pratar med Gud. Gud kommer hjälpa vår planet. - Jag känner hopp när jag skrattar och har kul med mina kompisar. Det känns som att världen kollapsar lite mindre då, som om skrattet håller ihop världen. - Jag känner hopp när jag ser folk plocka skräp. När någon försöker göra skillnad. - Jag känner hopp när jag ser att folk fortfarande kämpar trots att världen är väldigt galen.
Citaten ovan använde jag i ett tal vid en rebellmammecirkel i Lund 2024, efter överenskommelse med eleverna om att citaten fick användas.
Idé till tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan
Här är mitt första utkast till idé för lektionsupplägg som jag gärna bollar vidare med lärare / skolor.
Igår på min kurs gjorde vi något som jag tänker kan vara en ingång för undervisning om hållbarhet kopplat till behov och resurser, med elever i olika åldrar.- Fysiska behov: äta, sova, dricka, skydd mot väder, vind och faror, ren luft att andas, ...
- Sociala behov: utbildning, hälsovård, omsorg, närhet / ensamhet, underhållning, ..
- med hjälp av STAT (eller institutioner reglerade av kommun, region, stat, EU)
- KOMMERSIELLT (företag i olika former)
- MELLANMÄNSKLIGT(civilsamhället, religiösa samfund, föreningsliv, grannskap m.m.)
- INDIVIDUELLT (enskilt, familj, hushåll)
Exempel på svar:
Stat: (+) utjämnande och effektivt (-) möjliggör förtyck och förlust över inflytande och ansvar.
Kommersiellt: (+) expertis, rationellt, bekvämt, innovation och utveckling (-) individer tappar kunskap, lathet, begär och överkonsumtion, mänskliga rättigheter förbises, miljöförstöring
Mellanmänskligt: (+) resiliens, (-) krångligt och svårt
Lärande för hållbar utveckling: Att agera i en komplex värld
I slutet av mina studier till lärare hade jag utbildning och lärande för hållbar utveckling som fokusområde för en uppsats och för en workshop med lärare och lärarstudenter som målgrupp. En del av teorin hämtade jag från Skolverkets material om hållbar utveckling. I Del 7, moment A beskrivs förslag på metoder för att i skolan arbeta med komplexa sammanhang, om människans möjligheter att påverka att ta ansvar, lokalt och globalt. I den teorin beskrivs tre metoder för en individ att agera:- Påverkan
- Symbolik och identitet
- Politisk arbete
- Exempel 1. Jag har skaffat höns.
- Exempel 2. Jag komposterar och blandar min egen planteringsjord.
Mitt erbjudande
Jag kan komma till din klass som en "engagerad medborgare" som berättar några relevanta saker om mig själv, hur jag blev delägare till en ekobutik, engagerade mig i Omställningsnätverket, började odla med andra, gick med i Rebellmammorna. Berätta vad vi gör både som Rebellmammor (t.ex. flashmobs och cirklar) och varför jag odlar själv och med andra t.ex. med flyktingar (integration) och i något vi kallat "beredskapsodlingen".
- Påverkan
- Symbolik och identitet
- Politisk arbete
Den teoretiska inramningen tänker jag att ni kan gå igenom innan jag kommer till klassen. Omfattning och svårighetsgrad anpassar läraren själv till sin klass.
Vänliga hälsningar

Kommentarer
Skicka en kommentar