tisdag 25 augusti 2020

5 juni: Vi odlar för pollinatörer och barn

5 juni är av FN utsedd till Världsmiljödagen. Detta år var temat "biologisk mångfald", en rolig slump som passade in på det vi skulle odla just denna dag. Vår odling består av tre delar:

1. Blommor för pollinatörer - Här samsas fleråriga (perenna) växter med ettåriga (annueller). Här kan vi fylla på med växter så det finns något som blommar från februari (snödroppar och vintergäck) till november (t.ex. höstaster och ringblommor). Denna dag planterade vi bland annat vitlysing, solros, dahlia, purpurklätt och lavendel.

2. Köksträdgård - Här odlar vi bland annat potatis, morötter, purjolök, kål, bönor, pumpa, popcornmajs, rädisor, mangold och rödbetor. Att låta växter byta plats varje odlingssäsong, att skifta odlingsplats, är en metod för att minska risken för sjukdomar och angrepp av skadedjur på plantorna. Dessutom behöver olika växter olika mycket näring. Men det är överkurs denna första säsong. 

3. En "nibbling garden" eller "nibbling corner". Inspirerad av Alice Waters, grundare av the Edible Schoolyard Project, planerade jag in en hörna av odlingen där elever får gå och smaka och plocka för sina lekar eller till te, smaksättning av vatten eller till hemkunskapen. Här växer t.ex. kryddväxter, hösthallon och smultron, men även ätliga blommor så som ringblomma och slingerkrasse.




När jag dagen före den stora odlingsdagen skulle leverera några hinkar med gödsel och jord så  träffade jag några barn från förskoleklass som ivrigt ville hjälpa till. Jag passade på att fråga vad de ville odla. "morötter och jordgubbar" svarade några barn. Kanelbulle, svarade en. Klart vi skulle odla kanelbulle! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...