torsdag 28 februari 2019

27 februari: På besök i Göteborg

Elyseum, Göteborg stads kommunal montessoriskola åk 6-9. Foto: goteborg.se
Igår var jag i Göteborg och träffade Ingela Bursjöö.
Efter att ha läst Ingelas doktorsavhandling, Utbildning för hållbar utvecklingfrån en lärarhorisont, var jag nyfiken på henne och på sättet hon jobbar och tog kontakt. Det slumpade sig så att hon veckan därpå skulle ha sin enda föreläsning/workshop med årets kull av KPU-studenter(med förhöjd studietakt) vid Göteborgs universitet. Jag kom med tåg från Lund i god tid. (Endast 2 h resa, 166 kr med studentbiljett och bra surf så det gick fint att jobba hela vägen.)

När jag kom fram fick jag en rejäl rundtur på den lilla skolan där Ingela arbetar. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte fotograferade mer! Ingela berättade och visade de vackra lokalerna, odlingslådorna på den lilla terassen, bokashikomposten, skolhunden och jag fick smaka fantastisk vegetarisk lunch. Skolan är enparallellig så där går bara drygt hundra elever. Ingela själv är anställd av Göteborgs stad med en speciell tjänst där hon forskar/jobbar på universitetet på 50% och jobbar 50% som lärare i matematik, NO och teknik. Hon har själv önskat schema och har 200 minuter på raken med sina klasser. Det gör det möjligt att gå till Universeum och ha laborationer varje vecka. Denna vecka hade eleverna undersökt hur djur äter. På väg till Chalmers hann vi inom och kollade bland annat på dimkammaren.

Jag befinner mig själv på tredje och sista terminen som KPU-student vid Lunds universitet och genomför mitt examensarbete. Det var intressant att träffa KPU-studenterna denna eftermiddag, inte minst för att jämföra våra utbildningar:
1. Dessa studenter läser med förhöjd studietakt och får sin examen på ett år.
2. De gör inget examensarbete. Det är ett antagningskrav att det gjorts ett arbete motsvarande examensarbete i tidigare grundutbildning. Därmed blir det mer tid, motsvarande 30 hp, till andra kurser som är yrkesförberedande.
3. Denna utbildning har helt andra kurser än de jag läst i Lund. Framför allt har de 4 hp om skolan i samhället - där det läggs stor vikt vid utbildning för hållbar utveckling.

Det var även inspirerande att höra Ingelas föredrag. Jag ska själv hålla en serie workshops kring hållbarhet och det var kul att se hur olika vi kan undervisa kring detta. Ingela gav flera exempel från hur de jobbar på hennes skola, även hur de jobbar med källkritik tillsammans med eleverna.

Digitalt material är många gånger oslagbart. Att visa ett filmklipp på 30 sekunder- 2 minuter som inledning till ett nytt område är ofta lyckosamt. Vissa länkar är extra säkra att jobba med, t.ex. från nationella resurscenter och myndigheter. Här flera bra länkar:



Artikel i DN från 2017, om Hållbar utveckling i skolan.
"Undervisning i hållbar utveckling är sedan 1994 obligatorisk i svensk skola, vilket gör att Sverige ligger bra till för att uppnå ett av delmålen i FN:s globala utvecklingsmål. Det menar Skolverket i ett remissyttrande till regeringen från förra året. Det handlar om delmål 4,7 - att säkerställa att alla skolbarn får kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en global hållbar utveckling."

Dock visar Ingelas forskning att det finns flera hinder som gör att Hållbar utveckling inte når in i undervisningen i den omfattning som vore önskvärt. 


[Det behövs] "mer kompetensutveckling och läromedel kopplat till hållbar utveckling, menar Ingela Bursjöö. Hon vill också se större möjligheter att jobba mer ämnesövergripande och tillsammans med andra lärare. Hon ser inte att det finns tid för det idag." (Källa dn.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...