fredag 10 maj 2019

Hållbar utveckling i språkundervisning

Idag fick jag en fråga om tips på hur Hållbar utveckling kan användas i språkundervisning. Jag är ju inte språklärare men har kikat lite på kunskapskraven och det centrala innehållet. Spontant kom jag på detta:
  • Skriv tal. Använd något av Gretas tal på svenska eller engelska som inspiration till att skriva egna tal.


  • Språk kan handla om kommunikation, att göra sin röst hörd. På vilka sätt kan du göra din röst hörd? Hur går du till väga för att skriva insändare, medborgarförslag, motioner, .. ? Vad är ett kärnfullt budskap på ett plakat till en demonstration? Vad är retorik?

  • Autencitet engagerar elever. Hitta och läs en lokal tidningsartikel från land där språket talas som berättar om skolungdomars klimatmanifestationerna kring 15 mars eller 24 maj 2019. Var olika manifestationer ägt/äger rum hittar du på https://fridaysforfuture.org/events/map.
  • Välj litteratur och film som behandlar hållbar (och ohållbar) utveckling ur olika perspektiv. Några jag kommer på:  
    • Mitt klimatkatastrofala liv - av ...
      London drabbas av klimatförändringar och Themsen översvämmas. Regereingen beslutar att ingför aett klimatransoneringssystem. Vi får följa en 15-åring och hennes familj och vänner och grannar genom dagboken. 
    • Good Night Mister Tom/ God natt mister Tom - av Michelle Magorian
      Om en pojke från London som skickas till landet under andra världskriget. För mig ger den en bild av hur ett samhälle kan var fullt av glädjeämnen och kärlek, trots kris och ransoneringar. Och en bra bild av hur folk kan förändras och något som är dåligt också kan föra med sig något gott.
      Boken, som jag läste som tonåring, finns fortfarande i skolbibliotek i klassuppsättningar. Den tar upp många aktuella frågor om krig, flykt, psykisk ohälsa. Men också mycket, mycket varm och full av kärlek. Läs boken själv eller se filmen på Youtube innan du sätter den i händerna på eleverna så olika frågor kan tas upp med omtanke. 
    • Hungerspelen - av ...
      Att hantera ohållbar utveckling handlar ju om en sorts krishantering. Så är det även för ungdomarna i hungerspelen. Kanske är det långsökt. Men jag tänker på egenskaper är bra att ha i kris? (Förmåga att skaffa sig mat, bygga vänskapsband, samarbeta, ... ) 
Jag uppdaterar gärna efter hand. Har du som läser detta tips, idéer, förslag, länkar, ... får du gärna skriva en  kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...