onsdag 8 januari 2020

Johan Rockströms tio punkter för framtiden

Året är nytt. Årtalet 2020  känns lite magiskt och speciellt. Många i mitt facebookflöde tipsar om Johan Rockströms vinterprat. En del känner sig deprimerade. Jag känner mig hoppfull. Tänker på vad det innebär att ha forskares ord i ryggen när man vill föra fram budskap som är till för människors och planetens bästa. För vem mår bra av att kalasa på en planet, som om beboeliga planeter vore oändliga till antalet?
[Foto från global klimatmanifestation 15 mars 2019 i Lund. Jag är fotografen.]

Johan säger inget som är nytt för mig, ändå blir jag inspirerad. Jag behöver bli påmind. För att nå andra behöver jag om och om igen samla på mig fakta som är lätta att förstå.


Med sina 10 punkter för framtiden inger Johan Rockström hopp. För det känns görbart! Detta är även förslag som går bortom den enskildes ansvar att byta till lågenergilampor, åka kollektivtrafik och sopsortera - det där som många av oss redan gjort i decennier - men som inte räckt tillräckligt för att minska våra ekologiska fotavtryck.



Johan sammanfattar:
1. Stoppa investeringar i fossil energi.
2. Stoppa subventioneringar till fossilindustrin, skatteundantag m.m.
3. Inför ett pris på kol - inom alla sektorer (mat/transporter7värme/ ...)
4. Stötta EU att lyckas med en klimatlag som innebär 55% minskning ... (lyssna själv, jag hann inte anteckna allt!)
5. Matomställning. (OBS! Ut klimatsynpunkt kan vi äta kött. Inte så mycket som idag, men den biologiska mångfalden och kulturlandskapen gynnas av bete.)
6. Säkra naturliga kolsänkor och vattensystem
7. Kontrollera finansiella flöden, pensionsfonder m.m.
8. Inför nya principer för ekonomisk utveckling. Straffa allt som är ...  och Inför regler för cirkulär ekonomi.
9. Klimatlag
10. Gör "Rädda Tellus" till ett spännande projekt

Som ni ser har jag inte lyckats fånga allt på pricken. Lyssna själv! Själv tycker jag det är perfekt lyssning medan jag lagar mat eller småstädar  - om jag inte har ro att ligga i soffan och bara lyssna. Här är länken till 75-minutersversionen. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1417244 Skriv gärna en kommentar och rätta de fel och ... som jag inte fick till idag.

God fortsättning på det nya decenniet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...