tisdag 26 oktober 2021

Halloweenpumpa triggade insamling till Afghanistans barn

26 oktober. 

Idag var det mörkt utomhus och inomhus när jag klev in i sal 111, min tekniksal. Men så såg jag något som lyste på katedern. En halloweenpumpa. En av mina odlingskompisar från 8:an hade karvat och skurit i en av våra skolodlade halloweenpumpor. Han hade bett någon annan lärare öppna till lektionssalen och ställt in pumpan i mörkret med ljus och allt. Jag blev så glad och överraskad. Släckte sedan ljuset för att spara pumpan till senare.

Nu är det fjärde terminen som vi har odlingsverksamhet på högstadiet. Och vi kan bokstavligen börja skörda frukterna.

I september kläcktes idén att göra en insamling till förmån för barnen i Afghanistan. De olika elevdemokratiska råden, elevrådsstyrelsen och odlingsgruppen satte igång med förberedelser. 

Vi hade lyckats skörda ytterligare två pumpor. Dessa var med i vår utlottning. På prisbordet fanns även fröpåsar som eleverna paketerat, ätliga blombuketter, en kortlek med mera. 

... återkommer med program och foto...  och resultat av insamlingen. ...

Den digitala insamlingsbössan är öppen till 7 november. https://bossan.radiohjalpen.se/nyvangskolan-foer-afghanistans-barn. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...