Fortsätt till huvudinnehåll

Film: Hur symaskinen gör stygn

Ett av kunskapskraven i teknik är "Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss / god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara / ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion."

Jag minns hur jag på högskolan kunde göra beräkningar på bl.a. kuggvinklar och nedslitning av bromsar utan att ha en aning om vad exakt det var jag räknade på, var jag kunde hitta dessa detaljer i verkligheten eller vad beräkningarna kunde tjäna för syfte. Det var först efter tentamen jag frågade och fick förklaringar.

När elever ska utveckla sin förmåga att se, analysera eller förstå tekniska lösningar föredrar jag att det som ska beskrivas är ett vardagsföremål som eleven själv har varit i kontakt med eller kan studera på nära håll - även på insidan. Ett alternativ är att eleverna får tillgång till bra underlag som stöd. Därför blev jag så glad när filmen nedan dök upp i mitt facebooklöde. Alla elever kommer i kontakt med symaskiner på textilslöjden. Nog är det fler än jag som tycker det är elegant hur undertråd och övertråd samverkar för att skapa en söm? Denna film beskriver hur övertrådens nål och tråd samverkar med undertrådens spole. Här kan eleven jämföra filmen med skolans symaskiner och beskriva vad som händer med egna ord
https://media.giphy.com/media/G10pb1bOz98oE/giphy.gif.

Här är några förslag på begrepp: synål, nålsöga, spole, haka i, fjädra, spolhake(?).
Vilka andra ämnesspecifika begrepp är relevanta? Kommentera gärna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...