Fortsätt till huvudinnehåll

Barn och vuxna från 92 länder i klimatdemonstrationer 15 mars

Hur tänker du om de ungas engagemang för klimatet? 
Vet du att det kommer vara en global klimatmanifestation 15 mars?
Människor i alla åldrar och med olika bakgrund kommer att samlas.
Här har jag samlat en del uttalande och information inför fredag.

15 mars blir en historisk dag - där unga visar vägen

Denna vecka drar det ihop sig. Global klimatdag fredagen den 15 mars 2019. I skrivande stund är 1209 evenemang registrerade i 92 länder på www.fridaysforfuture.org. I Sverige är siffran 103.

Svenska Greta inspirerar växande gräsrotsrörelse
#FridaysforFuture är en rörelse som började med att svenska Greta, 15 år, fick stor uppmärksamhet för sin skolstrejk utanför riksdagshuset i Stockholm. Läs på https://fridaysforfuture.org:
"#FridaysForFuture is a movement that began in August 2018, after 15 years old Greta Thunberg sat in front of the Swedish parliament every schoolday for three weeks, to protest against the lack of action on the climate crisis. She posted what she was doing on Instagram and Twitter and it soon went viral. 

On the 8th of September, Greta decided to continue striking every Friday until the Swedish policies provided a safe pathway well under 2-degree C, i.e. in line with the Paris agreement. 


The hashtags #FridaysForFuture and #Climatestrike spread and many students and adults began to protest outside of their parliaments and local city halls all over the world. This has also inspired the Belgium Thursday school strikes."


Greta har hållit tal för FN, EU, World Economic forum och på många demonstrationer. Nedan hennes TED talk.






Australien tog stafettpinnen, belgiska unga slog rekord
Svenska media började ganska sent att skriva om de protester som samlat tiotusentals, ibland hundra tusen, unga varje vecka. Skolungdomar i Australien arrangerade en stor klimatmanifestation, inspirerade av Greta, den 30 november, vilket också blev en global dag för klimatet. Australiens unga var snabba med att sätta datumet för nästa stora evenemang - den 15 mars. Datumet spreds bland annat genom www.schoolstrike4climate.com.

Störst engagemang på gatorna har de belgiska ungdomarna visat. I Belgien väntar nationella val i maj och ungdomarna trycker på för att klimatfrågan ska vara på agendan. Söndagen den 27 januari uppskattade den lokala polisen att 70000 demonstranter deltagit i Belgiens största klimatmarch någonsin.

Skolledare agerar olika
På en gymnasieskola i Lund kände sig elever hotade av skolledningen när de fick följande meddelande angående skolstrejken den 15 mars: "den som väljer att delta och därmed missar undervisning får ogiltig frånvaro”...”I vissa fall kan det leda till indraget studiemedel. Dessutom kan det få konsekvenser i enskilda kurser”.

Rektorn som intervjuas av Aftonbladet citeras "Det här är en politisk aktion, då ingår i konceptet att man bryter mot något. Det blir en kostnad. Som aktivist vill man att det ska bli konsekvenser. Situationer som denna blir ett större statement om det innebär en kostnad för mig som individ."

Andra skolor och lärare har istället valt att ordna en manifestation på skolan eller erbjuda elever möjlighet att följa med till en demonstration som en del i undervisningen - som ett sätt att öka elevers handlingsförmåga och handlingskompetens. Greta har framför allt påpekat att strejk och demonstrationer är riktat mot politikerna (inte mot skolan). Många svenska tidningar citerade Greta från ett EU-seminarium om framtidsfrågor den 21 februari: "Vi skolstrejkar för att vi har gjort vår läxa. När man har gjort det så förstår man att vi behöver en ny politik, en ny ekonomi. Om ni hade gjort er läxa så förstår ni att vi inte har något val. Om vi misslyckas kommer alla våra andra framsteg att vara onödiga."

En irländsk rektor, Colm O’Connor, uppmanar i ett pressmeddelande från 30 januari andra skolledare att stötta eleverna. Här ett litet utdrag: “Young people in secondary schools don’t have a vote, but will be more affected by climate change than those in power. What we do in the next 12 years will affect them for the rest of their lives. It’s very inspiring to see students in our school and in so many other schools around Ireland so passionate about this and determined to make their voices heard.” ... “This is an excellent opportunity for school principals and teachers, around the country, to promote authentic Student Voice, and I would strongly urge other school leaders to join the network and support their students if they choose get involved on the March 15th”.

Skolungdomar får stöd av vetenskapsmän,  Education International och ITUC
Den 31 januari stöttar 3000 vetenskapsmän de unga demonstranterna i Bryssel med sina underskrifter och ett öppet brev:
“As scientists, and on the basis of scientific facts, we declare: the climate activists are right!” 

Världens största globala fackliga organisation, Education International, uttalar den 26 februari sitt stöd för skolungdomarnas protester:
"Education International welcomes the energy and engagement shown by students across the globe in their fight for climate justice. Their determination and commitment are exactly what we need at this crucial moment. Students are showing the leadership that too many politicians are lacking. " 

"Education unions stand with the students. We urge governments to make the necessary structural changes for a just transition towards a climate-resilient and low-carbon economy. Climate change is not combatted through the “good behaviour” of consumers. Coordinated and sustained participation of students and workers and their representatives may be the first step towards climate justice. We stand by students in the demand for urgent climate action and a just economic transition."

Likaså uppmanar ITUC, International trade union confederation, alla fackföreningar i världen att "join the students on March 15". (utan att ta över).


Kasey Edwards uppmanar föräldrar att följa sina barn på fredag - eller åtminstone skriva en lapp med ansökan om ledighet
Mer än fyrahundra lärare har sedan december samlats i facebookgruppen #TeachersForFuture. Några berättar där att de som del av sin samhällskunskap tänkt ta med eleverna till en demonstration på fredag, försedda med skoluppgifter. Någon annan berättar om bristande stöd från rektor och svalt mottagande av samtal kring klimatfrågan i lärarrummet. Själv har jag hittills bara pratat med en kollega och varken uppmanat elever eller egna barn att vara med i manifestationen på fredag. Mina barn har bjudits in av sina kompisar. Jag har tänkt det är ett initiativ som bör komma från de unga själva. Men någonstans måste de ju få reda på att det äger rum. Jag har bara berättat om 15 mars för en skolklass. Själv har jag tur då manifestationen i Lund kl 10-13 inte krockar med några lektioner så jag kan vara med utan att behöva ta någon konflikt. Men det får mig att känna mig lite feg.

#TeachersForFuture delas många länkar. Idag inspirerades jag av författaren Kasey Edwards att skriva och dela detta inlägg. Kasey skriver i The Sidney Morning Herald att hon kommer ta med sin 9-åriga dotter till fredagens skolstrejk:
...
"the lesson for my daughter goes beyond climate change. I want her to understand that not only does she have the power to make change in the world, but also the obligation to fight for a more just world and a better future."

...
"The kids behind Strike 4 Climate Change are demonstrating how leadership is done, through collective will, rather than hollow sloganeering, folksy tweets and cheap shots. And sometimes, the street is the best classroom.
...
If our kids are going save us from ourselves then carrying their signs and water bottles for a couple of hours and writing an absentee note for school is the least we can do."
...


”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” (Astrid Lindgren)

/Sara
Lund 20190312
_________________________

Länkar till filmer som lärare tipsat varandra om i gruppen #TeachersForFuture:

Skicka gärna fler tips i en kommentar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...