Fortsätt till huvudinnehåll

Lektioner på distans

I detta inlägg samlar jag länkar för distansundervisning som jag funderar på att prova - eller har provat. Inlägget uppdateras efter hand. Mest för mig själv, men om någon annan har glädje av samlingen och vill ge tips på länkar och verktyg, skriv gärna en kommentar!

Jag börjar med att länka till www.skolahemma.se, Skolverkets nya sida för att stötta skolor och lärare att arbeta med distansundervisning/fjärrundervisning.

Många digitala läromedel har blivit gratis att använda nu i vår, t.ex. Gleerups, NE och Studi. Naturskyddsföreningen har många färdiga lektionsupplägg lätta att relatera till globala mål och klimatfråga m.m. - meningsfullt och faktatexter på anpassad nivå.

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har samlat material för lärare kring den speciella Corona-situationen.

Hoffice (home office) kan inspirera med metod för hur du kan lägga upp din dag hemma, i syfte att göra arbetsdagen rolig, effektiv och produktiv (och med mer tid för fritid). Kanske något att testa för föräldrar och barn som är hemma samtidigt?

Tipsa gärna så lägger jag till - om jag hinner och gillar. Används gärna formatet
Rubrik Vad? Hur? Länk: Gratis?

_____________________________________________

Google meet - videolänk i realtid med möjlighet till chat och visning av t.ex. presentationer
På vår skola används Google suit som plattform. Här en instruktion från kommunens ITK-avdelning för att komma igång med lektioner genom videolänk.

Zoom - videolänk i realtid med möjlighet till konferens, chat, samtal
Ännu ej godkänt av min skolkommun. https://zoom.us/

Flip-grid
Vad? Eleverna spelar in 0,5 - 5 minuter långa filmer, t.ex. presentationer från grupparbeten. Alla filmerrnasamlas på ett ställe så alla kan se.
Hur?  Flipgrid - Kul och användbart Infofilm för elever (2 min) Infofilm för lärare (10 min - bra!)
Länk: https://info.flipgrid.com/
Gratis? Ja
Övrigt? Vår skola har inte med Flipgrid på sin lista över godkända appar. Vissa skolor/lärare kanske kan komma undan med vårdnadshavares godkännande.  

Slack
Vad? Ett kommunikationsnav. Ett webbaserat kommunikationsverktyg i realtid som finns som en app för datorer, mobila enheter, och även som en webbapp. Ett privat chatt- och samarbetesrum där du kan skapa olika "kanaler" för olika ämnen - och för att dela roligheter, nog så viktigt för att skolan ska vara rolig när du är hemma.
Hur? Så använder du Slack (Kinsta) och 10 olika Slack-appar (IDG)
Länk: https://slack.com/intl/en-se/
Gratis? Ja

Kahoot
Vad?  Nästan alla elever jag vet gillar Kahoot (även om frågorna i frågesporten handlar om något så skolaktigt som "den räta linjens ekvation"). Borde funka på distans. Det finns färdiga Kahoot och det är lätt att skapa egna baserade på vad vi jobbat med senaste lektionerna t.ex. Kan funka som en sorts "närvarokontroll".
Hur? Som lärare skaffar du ett konto, skapar eller väljer ett Quiz. När du ska spela genereras en pinkod som eleverna skriver in på https://kahoot.it/.
Länk: https://create.kahoot.it/login
Gratis? Ja

ScetchUp
Vad? Ritprogram för 3D-modellering.
Hur? Här en 10 minuter lång introduktion på engelska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...