Fortsätt till huvudinnehåll

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action



Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni.







Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor.

Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök. 


Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.

 
Yinyang-bönan kallas även för 
späckhuggarböna. 






Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska? James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter gott. Cox Pomona blir "Cox på månen" i 7-åringarnas öron. Alla vill svarva och alla vill skära med kniven. Ett tips är att inspireras av SAPERE-metoden för att smaka med alla sinnen. https://pedagog.malmo.se/artiklar/sapere-att-uppleva-mat-med-alla-sinnen/

  
Nyskördad, nykokt potatis med smör är en delikatess. Här fick barnen varsin gaffel och uppmaningen att ta varsin bit potatis och doppa i smör. Sedan samlade en lärare in gafflarna för diskning.

Potatisen hjälpte några vuxna till med. Vi kokade på spisen inomhus. Egentligen hade vi tänkt koka utomhus på stormkök, men det får vi göra en mindre regnig dag.

Högstadiebarnen blev inte så många denna gång. Sjukdom, regn och trötthet efter veckan bidrog till frånvaro. Att det överhuvudtaget kom några, på sin fritid, var ju jättefint. Om några veckor har högstadiet temadag. Eleverna i åk 8 får då möjlighet att jobba praktiskt med Agenda 2030 och De globala målen. De som vill kommer troligen att kunna välja att jobba med odlingen. 

Hösten är prefekt tid för att förbereda inför våren och starta igång en odling. Vår plan är att gräva upp ogräs, gödsla med hästgödsel från en hästgord och plantera. Många perenna (fleråriga) växter mår bra av att planteras om på hösten. Vitlök och vårlökar (som tulpaner och snödroppar) ska sättas sent på hösten. Vill vi höstså t.ex. morötter, spenat och persilja är tiden alldeles lagom i oktober. Dessutom har en mattegrupp i åk 8 dragit upp pluggplantor av bland annat kål och asiatiska bladgrönsaker. Dessa ska vi försöka få ut så snart som möjligt.
Många snäckor blev pysslade med denna eftermiddag. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...