Fortsätt till huvudinnehåll

Filmer för framtidshopp

Som lärare tänker jag att en av mina viktigaste uppgifter är att ge eleverna verktyg - och hopp om - en hållbar och härlig framtid. Tillsammans kan vi skapa goda exempel!

I detta inlägg finns filmer som kan visas för elever under tema energi, produktutveckling eller miljö och hållbarhet rent allmänt. Detta blogginlägg fyller jag gärna på efter hand så tipsa gärna!
  • Innehåll: Positiva nyheter och inspiration med fokus på hållbarhet kopplat till teknik 
  • Målgrupp: Skolbarn ca 11-16 år gamla 
  • Filmlängd: Korta, ca 2-5 minuter 

FÖRNYBAR ENERGI

FRÅN INTRESSE FÖR INSEKTER TILL FICKLAMPA UTAN BATTERI (2 min.)
Ann Makosinski, från Canada, uppfann en speciell ficklampa när hennes mamma berättat om en vän i Filippinerna inte kunde studera eftersom det är dyrt med elektricitet där. Det är svårt att plugga i mörker! Kolla filmen och fundera på fler som skulle kunna få hjälp av just denna modell av lampa. Vad tror du att Ann uppfinner nästa gång?


SÅ FÅNGADE WILLIAM VINDEN (6 min.)
Som barn jobbade William Kamkwamba på fälten med att odla majs. Malawi drabbades av torka 2001. William och hans systrar fick bara äta en måltid om dagen. Folk dog av svält. William ville studera men hade inte råd att gå i skolan. Med hjälp av böcker han hittat på biblioteket; en bok om fysik och en om hur vindkraftverk kan användas för att pumpa upp vatten ur marken byggde William som 14-åring sitt första vindkraftverk av skrot han hittade på en soptipp. Snart köade grannarna för att ladda sina mobiltelefoner... William uppmuntrar med stor ödmjukhet åhörarna att tro på sig själva. (Jag har visat för två årskurs 4 som började läsa om magnetism. Först berättade jag en sammanfattad version av historien, för både text och ljud är på engelska. Dessutom är texten helt fel emellanåt. Men eleverna hände med och var imponerade.) En FAVORIT!
    Här är exempel på fler lösningar för att få energi till t.ex. läxläsning och matlagning:
  • Gravity lamp (2:23) eller stenlampan. En lampa som drivs av jordens dragningskraft gör att fler barn kan läsa läxor utan att bli sjuka av oset från de fotogenlampor som de tidigare använt. 
  • Diskbaljor blev vindsnurror. I Vietnam ger röda plastbunkar vindenergi till en hel by! Se kort film (1 min), längre film (12 min) eller läs artikel.

HAVEN

DYKARE MED VISION ATT STÄDA BORT ALL PLAST FRÅN HAVEN (3 min.)
16-årige Boyan Slat hade sett fram emot att se fina fiskar under sin efterlängtade dykresa till Grekland. Istället för fantastiska undervattenmiljöer möttes han av mängder av plast. Mer plast än fisk. Boyan klurade på en lösning och som 18-åring startade han The Ocean Cleanup. Idag består företaget av mer än 60 ingenjörer, forskare, programmerare och personer med naturvetenskaplig bakgrund. Visionen är att på fem år halvera mängden plast i haven och inom 20-25 år hoppas Boyan haven ska vara rena. Denna film är endast 3 minuter lång.

BIOPLAST

TONÅRINGEN ELIF TILLVERKADE PLAST AV BANANSKAL (2,5 min.)
Elif Bilgin (elif-bilgin.com) från Turkiet började experimentera med att skapa plast av bananskal som en skolprojekt när hon var 13 år. Efter hand har hon vunnit många priser... och lagat många bananmuffins! En gymnasietjej i Skövde blev inspirerad och provade göra liknande experiment som gymnasiearbete. I filmen nedan beskriver Elif hur hon gjorde och varför det är bättre med plast av förnybart material än av fossil olja. Vad mer kan vi tillverka plast av? Alger?



SURFANDE TVILLINGAR STARTADE PLASTFABRIK (2,5 min.)
Ett surfande tvillingpar startade ett företag som skapar plast av biologiskt avfall. Plasten, eller bioplasten, tillverkas avfall som annars skulle blivit sopor. Hamnar denna bioplast i naturen kan den ätas upp av fisk eller brytas ner av bakterier. Bränns bioplasten upp bidrar den inte till global uppvärmning så som plast av fossil olja gör. 

PROBLEM MED PLAST
Plast kan ställa till det för oss på många sätt:
  • Giftige meg (3 min.) I plast finns miljögifter. Till slut hamnar gifterna från plasten i oss människor vilket kan vara skadligt för vår hälsa. Det har Grønne Jenter kollat med hjälp av blodprov. I filmen ges exempel på näringskedja och anrikning med pedagogiska illustrationer på 3 minuter. Passa på att öva norska! Passar årskurs 8 och 9. Men glöm inte visa/se en positiv film efteråt, t.ex. om plast tillverkad av matavfall!
  • Global uppvärmning (kommer)
  • ...

KUL OCH KNASIG TEKNIK

Kolla på Simone och hennes sida med vloggar och galna robotar. Ibland kan det vara värt att göra något komplett galet bara för att det är skoj... eller för att lära sig mer om el och programmering. Min absoluta favorit är Simones Chopping Machine. I Lilla Aktuellt (3 minuter nedan) berättar Simone om hur hon lärt sig bygga och visar några favoriter, bl.a. den hårdhänta väckningsmaskinen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...