Stickbeskrivning = programmeringsprogram?
Kan du sticka mönster och följa en stickbeskrivning så kan du förmodligen programmera. Jämför "Skapa mönster" och "Skapa upprepning" med programmeringsfilmen från LTHs julkalender nedan.
- Skapa mönster
Stickat mönster och diagram som beskriver mönstret. Källa: http://stickskolan.se |
Varv 1: Sticka 25 rosa maskor
Varv 2: Sticka 1 rosa, 1 svart, 3 rosa, 1 svart, 2 rosa, 3 svarta, 3 rosa, 3 svarta, 2 rosa, 1 svart, 3 rosa, 1 svart, 1 rosa maskor
Varv 3: Sticka 2 rosa, 1 svart, 4 rosa, 5 svarta, 1 rosa, 5 svarta, 4 rosa, 1 svart, 1 rosa maskor
o.s.v.
- Skapa upprepning
”*1rm, 1 am* Upprepa från *-* 8 ggr.”
Det innebär att man stickar 1 rät maska, 1 avig maska och gör det 8 gånger till.
Introducera programmering - utan dator
Som vikarie fick jag veta att eleverna i årskurs 7 skulle använda Kojo för programmering under nästan hela terminen. Program och instruktioner kan laddas ner från LTHs hemsida. Det fungarade bra. Men alla älskar inte programmering med Kojo, och teknik är så mycket mer, så istället för att jobba igenom hela häftet med övningar så jobbade vi med detta under fyra lektioner. De som var intresserade och snabba fick låna hem häftet och jobba vidare hemma. Det fanns även tid under terminens sista lektioner att välja programmering som alternativ till att slutföra ett annat projekt.
Så här introducerade jag programmering:
Se filmen om programmering från LTHs julkalender 2014 och låt därefter eleverna skriva egna "datorprogram". Två och två skriver de program som de sedan byter med två andra kompisar för att låta dem testa om programmet fungerar. De kan t.ex. gömma en sockerbit och skriva ett program där kompisarna ska lyckas ta sig till sockerbiten med hjälp av instruktionerna. Exempel på kommandon de får använda kan hämtas från filmen och skrivas upp gemensamt på tavlan; "fram(3)", "höger(90)", ... Kanske behöver de lägga till egna kommandon som "lyft på koppen" eller "öppna dörren" eller "gå rakt fram tills(du kommer till en vägg)".
Så här introducerade jag programmering:
Se filmen om programmering från LTHs julkalender 2014 och låt därefter eleverna skriva egna "datorprogram". Två och två skriver de program som de sedan byter med två andra kompisar för att låta dem testa om programmet fungerar. De kan t.ex. gömma en sockerbit och skriva ett program där kompisarna ska lyckas ta sig till sockerbiten med hjälp av instruktionerna. Exempel på kommandon de får använda kan hämtas från filmen och skrivas upp gemensamt på tavlan; "fram(3)", "höger(90)", ... Kanske behöver de lägga till egna kommandon som "lyft på koppen" eller "öppna dörren" eller "gå rakt fram tills(du kommer till en vägg)".
Mer programmering i skolan
Jag vill lära mig många fler sätt att använda programmering i grundskolan, gärna som känns "på riktigt", är lustfyllt eller med koppling till hållbarhet. Skriv gärna en kommentar och tipsa om sidor, program och övningar att göra i skolan så fyller jag på här efter hand:
- LTH tillhandahåller Kojo där en liten groda programmeras att rita olika mönster på datorskärmen. Eleverna får skriva kod med hjälp av övningar som ökar i svårighetsgrad.
- Kodboken.se har flera förslag på lektionsplaneringar med olika teman, t.ex. "Matvinnaren" där eleverna får skapa lösningar för att minska matsvinn.
- ...
Programmering på helger och lov
Det finns föreningar och projekt där barn och ungdomar kan lära mer om programmering. Tipsa gärna om fler:
- Föreningen Pink programming vill öka andelen kvinnor och tjejer som programmerar. De arrangerar bland annat workshops på helger och läger på loven.
- ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar