Jag snickrar gärna hönshus, tänker ut konstruktionen för en innervägg och hittar alla grejer påp byggvaruhus, lagar cykelpunktering (mamma lärde mig som liten), syr (mitt första klädesplagg sydde jag på maskin som 9-åring (en väst efter mönster i KP) och jag har sytt min bröllopsklänning). Jag studerade konst och konsthantverk ett år på Nyckelviksskolan och fick både köra stora maskiner för träbearbetning och löda metall, skapa mönster för vävstol och så vidare. Som ingenjör skrev jag manualer för industriella maskiner jobbade även som miljökoordinator och lärde mig en massa om material i olika elektroniska komponenter.
Teknik i form av problemlösning, analys, det hantverksmässiga, design, hållbarhet och konsekvenser ... där är jag bekväm. Men när det kommer till elektronik så känner jag mig ofta lite stressad. Alltid är det något osynligt som är fel - en felvänd komponent ett brott på en ledare, ett batteri som är slut , något litet programfel som får hela koden att haka upp sig.
Det är visst roligt att få små robotar att röra sig, men .. men jag känner mig som en trulig tonåring... jag tycker inte det känns meningsfullt.
Däremot kan mitt hjärta smälta när jag ser en handdriven mekanisk såmaskin, med olika inställningar för olika fröstorlek, eller en automatisk fönsteröppnare till växthuset - inte en som drivs av solceller, utan en kolv som innehåller ett vax som utvidgas vid 27 grader, av solens värme.
Men här tänker jag samla länkar till digitala övningar som jag vill försöka göra till bra undervisning för mina elever.
Min första inspiratör är Harriet Aurell, som kombinerar teknik med estetik och pedagogik: http://www.aurell.se/ och https://battrekonst.se/artist/harriet-aurell/
Här näst en länk till Martin Blom Skavnes som gör lekfulla övningar med micro:bit sina elever på högstadiet https://www.facebook.com/Teknikundervisning-Martin-Blom-Skavnes-1630686323848175/ länk på youtube: ...
och
Micro:bit - grundövningar (namnbricka, kasta tärning, sten sax påse, tända lysdiod och tjuvlarm. https://www.halmstad.se/download/18.5c16b2e165adeda00228c78/1538049653150/Microbit%20%C3%A5k%204-9%20-%20F%C3%B6rsta%20h%C3%A4ftet.pdf
Micro:bit http://mermicrobit.se/
Det är visst roligt att få små robotar att röra sig, men .. men jag känner mig som en trulig tonåring... jag tycker inte det känns meningsfullt.
Däremot kan mitt hjärta smälta när jag ser en handdriven mekanisk såmaskin, med olika inställningar för olika fröstorlek, eller en automatisk fönsteröppnare till växthuset - inte en som drivs av solceller, utan en kolv som innehåller ett vax som utvidgas vid 27 grader, av solens värme.
Men här tänker jag samla länkar till digitala övningar som jag vill försöka göra till bra undervisning för mina elever.
Min första inspiratör är Harriet Aurell, som kombinerar teknik med estetik och pedagogik: http://www.aurell.se/ och https://battrekonst.se/artist/harriet-aurell/
Här näst en länk till Martin Blom Skavnes som gör lekfulla övningar med micro:bit sina elever på högstadiet https://www.facebook.com/Teknikundervisning-Martin-Blom-Skavnes-1630686323848175/ länk på youtube: ...
och
Micro:bit - grundövningar (namnbricka, kasta tärning, sten sax påse, tända lysdiod och tjuvlarm. https://www.halmstad.se/download/18.5c16b2e165adeda00228c78/1538049653150/Microbit%20%C3%A5k%204-9%20-%20F%C3%B6rsta%20h%C3%A4ftet.pdf
Micro:bit http://mermicrobit.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar