Fortsätt till huvudinnehåll

Digital teknik: ritteknik, programmering, micro:bit

I grunden är jag civilingenjör, men jag är ingen "mekare". Mest för att jag inte har egen erfarenhet.

Jag snickrar gärna hönshus, tänker ut konstruktionen för en innervägg och hittar alla grejer påp byggvaruhus, lagar cykelpunktering (mamma lärde mig som liten), syr (mitt första klädesplagg sydde jag på maskin som 9-åring (en väst efter mönster i KP) och jag har sytt min bröllopsklänning). Jag studerade konst och konsthantverk ett år på Nyckelviksskolan och fick både köra stora maskiner för träbearbetning och löda metall, skapa mönster för vävstol och så vidare. Som ingenjör skrev jag manualer för industriella maskiner jobbade även som miljökoordinator och lärde mig en massa om material i olika elektroniska komponenter. 

Teknik i form av problemlösning, analys, det hantverksmässiga, design, hållbarhet och konsekvenser ... där är jag bekväm. Men när det kommer till elektronik så känner jag mig ofta lite stressad. Alltid är det något osynligt som är fel - en felvänd komponent ett brott på en ledare, ett batteri som är slut , något litet programfel som får hela koden att haka upp sig.

Det är visst roligt att få små robotar att röra sig, men .. men jag känner mig som en trulig tonåring... jag tycker inte det känns meningsfullt.

Däremot kan mitt hjärta smälta när jag ser en handdriven mekanisk såmaskin, med olika inställningar för olika fröstorlek, eller en automatisk fönsteröppnare till växthuset - inte en som drivs av solceller, utan en kolv som innehåller ett vax som utvidgas vid 27 grader, av solens värme.

Men här tänker jag samla länkar till digitala övningar som jag vill försöka göra till bra undervisning för mina elever.

Min första inspiratör är Harriet Aurell, som kombinerar teknik med estetik och pedagogik: http://www.aurell.se/ och https://battrekonst.se/artist/harriet-aurell/

Här näst en länk till Martin Blom Skavnes som gör lekfulla övningar med micro:bit sina elever  på högstadiet https://www.facebook.com/Teknikundervisning-Martin-Blom-Skavnes-1630686323848175/ länk på youtube: ...
och

Micro:bit - grundövningar (namnbricka, kasta tärning, sten sax påse, tända lysdiod och tjuvlarm. https://www.halmstad.se/download/18.5c16b2e165adeda00228c78/1538049653150/Microbit%20%C3%A5k%204-9%20-%20F%C3%B6rsta%20h%C3%A4ftet.pdf

Micro:bit http://mermicrobit.se/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...