Fortsätt till huvudinnehåll
Se Antropocen - människans epok (1 tim 23 min). Dokumentären är tillgänglig på SVTplay till 31 december 2021.

Inlägget är inte klart. Men se filmen.

Vackra bilder.
Otäcka fakta.
Film kan vara oerhört effektfullt.



Elefantbetar.







I tekniken åk 7 har vi just pratat om olika byggmaterial; trä, betong, stål och tegel. Att det blir "sår" i naturen vid utvinning av icke fönybara material. Men jag hade inte tagit mig tid att leta upp bilder som illustrerar dessa sår. Här kan frågan ställas: Har naturen rättigheter? 

(12 min) Carrara Italien. Utvinning av marmor. 
Varje år utvinner vi mellan 60 och 100 miljarder ton material ur jorden och flyttar mer sediment än världens alla floder.

(17 min) Atacamaöknen. Mitt ute i den chilenska öknen utvinns grundämnet litium.






I berggrunden finns litium. I Chiles finns myket. I stora gula, gröna och blå rektangulära dammar avdunstar vattnet och kvar blir litium som framför allt används till batterier, t.ex. i mobiltelefoner och elbilar. 

Här ett dagbrott i Tyskland för utvinning av stenkol. 

I jordens skogar finns 80% av den biologiska mångfalden på land.
Mindre än 10% av urskogen finns kvar på ...
Skogarna absorberar årligen 30% av de koldioxidutsläpp som orsakas av mänsklig verksamhet.
84% av jordens skogar har avverkats, fragmenterats eller fördärvats.

I korallreven lever .. av
Koraller har funnits i 450 miljoner år. ... hotar att utrota korallerna inom detta århundrade.
,  ...


(1.08) Jorden har haft fem massutdöenden. Nu pågår det sjätte. Den här gången är människan orsaken. Utdöendet sker upp till 10000 gånger snabbare än naturligt på grund av habitatförluster, tjuvskytte, föroreningar, klimatförändringar och överdriven jakt.


Jorden är 4,5 miljarder år gammal. Dess historia kan läsas i ...


En filmisk resa genom mänsklighetens massiva påverkan på jorden, som har tagit oss in i en ny geologisk tidsålder. Filmteamet har rest till sex kontinenter och 20 länder för att dokumentera och visa hur människan förändrat jorden. En film som beskrivits som lika vacker som förfärande

Tack public service!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...