Fortsätt till huvudinnehåll

Klimatrådet odlar på världsmiljödagen








På skolan där jag jobbar som lärare i teknik startade högstadieelever i höstas ett  Klimatråd. Tidigt bestämde eleverna att ha en klimatdag tillsammans med förskoleklass eller ettor. 

I morgon, på världsmiljödagen den 5 juni startar skolan en odling - för klimat, bin och människor! Redan idag tjuvstartade grävandet, då en hel del grästuvor skulle flyttas för att ge plats för bland annat en "nibbling garden" med hallon, smultron, persilja, citronmeliss, pepparmynta, gräslök, kärleksört och ringblommor, en odling för pollinatörer med bland annat solros, vallört, honungsört, gurkärt och lammöron (att klappa på) samt ett traditionellt grönsaksland med bl.a. potatis, morötter, bönor, majs och kål. Det finns en plan på att utöka odlingen med fler fleråriga ätliga växter till hösten. 

Jag har tidigare odlat med barn i stadsodlingsprojektet Ett grönare Lund och med nyanlända barn från bl.a. Syrien och Afghanistan. Som ny på skolan förra året hittade jag några odlingsbäddar av betong på skolans område. När Riksförbundet Svensk trädgård gick ut med satsningen Odla unga odlare nu i vår skrev jag ihop en ansökan till projektbidrag inom ramen för Gröna skolgårdar som Lunds kommun erbjuder genom Naturskolan. 

Jag hämtade hästgödsel och provgrävde jorden förra veckan. En handfull förskoleelever var på plats. De högg i, grävde, vattnade och flyttade grästuvor. De berättade om allt de visste man kunde odla;  potatis, jordgubbar, morötter och kanelbullar..  

Många tror att det är svårt att bedriva skolodling eftersom ingen befinner sig på skolan på sommaren. Men genom att odla perenna, alltså fleråriga, grönsaker som etablerar sig med djupa rötter och ett finmaskigt nät av rotttrådar och mykorrhiza som har förmåga att lagra vatten, så blir odlingen inte lika känslig för torka. Dessutom kan man hinna med tre skördar här i Skåne; en på våren, en på sommaren och en på hösten. Men skörden består inte enbart av ätbara grödor. Viktigare är att skapa något tillsammans, ha en mötesplats där t.ex. ålder, kön och etnicitet inte spelar roll. Här tränar vi samarbete. Alla kan inte gräva samtidigt med en spade, vi måste t.ex. komma på hur vi rättvist turas om  Men skörden är ju kul också. I augusti kommer skolans elever kunna vara med och odla snabbväxande grödor så som ruccola, rädisor, spenat och sallat. Då ska de också bli spännande att se om halloweenpumpor och allt annat vuxit sig stort och fint - eller torkat bort , eller om odlingen drabbats av sabbotage och stöld. 

Idag hade skolans 9:or sin sista tekniklektion utomhus. Jag hade med spade och grep men hyste inga större förväntningar om att få hjälp att gräva. Men när det var två minuter kvar och jag sa vi skulle sluta, svarade några "Nej!" De skulle bara gräva klart. Några elever tog sig an uppdraget att skissa på lösningar för att skörda regnvatten till kommande säsonger. Med spade och grep fick hävstång en given plats bland dagens begrepp.

Det finns oändligt mycket att väva in i undervisningen. Här tre exempel: 
Engelska: I vår "nibbling garden" kan växter få skyltar på engelska: raspberry, strawberry, parsley, ...
Matematik: Jag gjorde ett formulär med övningar för högstadiet. Med förskoleklassen kan räknerord vara matte nog, men här finns även geometriska former, enheter och begrepp så som rektangel, volym, liter och hälften.
Biologi och bild: Följ och dokumentera en växt från frö till frö, t.ex. spenat, sallat, tomat, pumpa och solros. 
Teknik: Bygg bönstöd i form av hållfasta konstruktioner.
Och så vidare.

Fröpåsar viks och fylls med frö till ringblomma, solros och pumpa. 

Om satsningen Odla unga odlare: http://www.tradgard.org/barntradgard/

Om Lunds kommuns Gröna skolgårdar varifrån projektmedel kan sökas tre gånger per år: https://www.lund.se/naturskolan/grona-skolgardar/


Plantor kunde jag dela med mig av från egen trädgård. Därmed kunde vi få en snabb start.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...