Fortsätt till huvudinnehåll

Om elevers modfälldhet kring framtid och klimatförändringar

(Uppdaterad 22 juli 2019 med tips om sommarprataren Anne. )

Flera undersökningar har visat att unga lider av klimatoro. Senast Sifo på uppdrag av WWF.

Här skriver jag ett inlägg om ungas klimatoro och handlingskompetens - då de två hör ihop.
Jag fyller på efter hand som jag hittar de referenser jag vill hänvisa till.

Enligt studier undviker en del lärare att undervisa om t.ex. klimathot, av egen oro och för att inte oroa elever. Att inte prata om t.ex. klimathotet minskar inte oron. Tvärtom.

Vad är handlingskompetens?

Handlingskompetens är
“en förmåga att med grund i kritiskt tänkande och ofullständigt kunskapsunderlag, involvera sig som person, tillsammans med andra, i ansvarsfulla handlingar och mothandlingar, för en mänskligare / barmhärtigare värld.” (Ellen Almers)
Begreppet handlingskompetens innebär att du är både emotionellt kompetent och att du har lust att engagera sig. Du är medveten om problem, både på samhälls- och naturvetenskaplig nivå, samtidigt som du har kunskap om strukturella orsaker, har handlingsstrategier och ser möjliga lösningar.

Läs om Ellen Almers och hennes forskning kring handlingskompetens här: https://www.skolporten.se/forskning/intervju/sa-vacks-ungdomars-engagemang-och-handlingskompetens/

Lämplig undervisning i olika åldrar

Barn upp till 10 års ålder behöver inte känna till allt elände i världen. Stöd för mitt påstående har jag inte hittat forskning kring (ännu). Men vid ett föredrag fick jag höra detta förslag och det har jag fastnat för. Att säga till en 7-åring att det är  dåligt att åka bil för att avgaserna är skadliga för miljön ger ingen 7-åring handlingskompetens - kanske mer oro.

Barn och människor i alla ålder behöver stärka sina band till naturen om vi ska bygga en empati och förståelse. Som barn är det värdefullt att stärka banden till naturen och gradvis förstå förutsättningarna för system vars "tjänster" är nödvändiga för vår överlevnad. Väcka intresse, nyfikenhet och fascination, möta förebilder, öka tilliten till sin egen och naturens förmåga att skapa en bra framtid.

Barn som förstår naturen skyddar den

Källa: https://www.forskning.se/2019/05/10/barn-som-forstar-naturen-skyddar-den/
För barnen i de unga åldrarna är det viktigt att, precis som de lär sig att läsa och räka, lära sig att vara i och umgås med naturen. En förutsättning för att skydda djur och natur är att förstå den. Undervisningen som ökar empatisk förmåga samt förståelse för hur olika saker hänger samman kan vara att odla, ta hand om djur och gynna biologisk mångfald t.ex. genom att bygga insektshotell, se hur vattnets och kolets kretslopp fungerar genom experiment med vatten och kompostering t.ex.
"Elever i Bromma har i tio års tid räddat salamandrar som hamnat fel under sin vandring mot parning i en damm. Och på så sätt stabiliserat en av Stockholms viktigaste avelsplatser. När de fick ansvar för att hjälpa utsatta salamandrar, förändrades deras värderingar och känslor för naturen på djupet, säger miljöforskaren Stephan Barthel"  (www.forskning.se/2019/05/10/barn-som-forstar-naturen-skyddar-den/)

Skolan kan bidra till ungas kompetens att agera för förändring

Olika sätt att agera för förändring. Källa: Skolverkets modul Hållbar utveckling, del 7

En tonåring som lär sig om bilavgasers skadliga påverkan på individer, samhälle och miljö kan precis som en 7-åring drabbas av oro och modfälldhet. Men tonåringen har större möjligheter att hantera sin oro genom att göra olika medvetna val i sin vardag. Skolan kan bidra till att eleverna blir kompetenta att agera för förändring; bidra till att skaffa vana att cykla och åka kollektivtrafik vid skolutflykter och friluftsdagar, laga sina kläder och andra trasiga prylar, göra medvetna val vid matlagning, tvätta energismart, erbjuda plattform för loppis och klädbytardagar o.s.v. Individuella val är ofta de vi förknippar med att vara "miljövänlig". Som lärare kan du synliggöra fler synsätt och dess olika effekter (som i Skolverkets modul Hållbar utveckling, del 7). Ett synsätt är politiskt arbete. Politiskt arbete behöver inte betyda partipolitik. Politik handlar om att agera tillsammans med andra för att få till stånd en förändring. Att veta hur du skickar in en insändare eller debattartikel till en tidning, skickar in ett medborgarförslag till kommunen, bildar en ideell förening eller studiecirkel kan vara exempel på kunskap som bidrar till handlingskompetens - som i sin tur ger kanaler för elever att använda sin oro som drivkraft för att tillsammans med andra åstadkomma förändring.

Tips: Lyssna till Sommar med biologen Anne Sverdrup-Thygeson
I Sommar i P1 2019 berättar biologen Anne Sverdrup-Thygeson varför hon är så fascinerad av insekter, varför de är så underliga och roliga och varför vi behöver dem så mycket.
När jag lyssnade på programmet föreställde jag mig en årskurs 7 som lyssnar på entimmesverisonen som del av, kanske introduktion till ett ämnesövergripande samarbete mellan biologi, svenska och teknik kring hållbar utveckling. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319501?programid=2071

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...