Fortsätt till huvudinnehåll

Hållbar utveckling i språkundervisning

Idag fick jag en fråga om tips på hur Hållbar utveckling kan användas i språkundervisning. Jag är ju inte språklärare men har kikat lite på kunskapskraven och det centrala innehållet. Spontant kom jag på detta:
  • Skriv tal. Använd något av Gretas tal på svenska eller engelska som inspiration till att skriva egna tal.


  • Språk kan handla om kommunikation, att göra sin röst hörd. På vilka sätt kan du göra din röst hörd? Hur går du till väga för att skriva insändare, medborgarförslag, motioner, .. ? Vad är ett kärnfullt budskap på ett plakat till en demonstration? Vad är retorik?

  • Autencitet engagerar elever. Hitta och läs en lokal tidningsartikel från land där språket talas som berättar om skolungdomars klimatmanifestationerna kring 15 mars eller 24 maj 2019. Var olika manifestationer ägt/äger rum hittar du på https://fridaysforfuture.org/events/map.
  • Välj litteratur och film som behandlar hållbar (och ohållbar) utveckling ur olika perspektiv. Några jag kommer på:  
    • Mitt klimatkatastrofala liv - av ...
      London drabbas av klimatförändringar och Themsen översvämmas. Regereingen beslutar att ingför aett klimatransoneringssystem. Vi får följa en 15-åring och hennes familj och vänner och grannar genom dagboken. 
    • Good Night Mister Tom/ God natt mister Tom - av Michelle Magorian
      Om en pojke från London som skickas till landet under andra världskriget. För mig ger den en bild av hur ett samhälle kan var fullt av glädjeämnen och kärlek, trots kris och ransoneringar. Och en bra bild av hur folk kan förändras och något som är dåligt också kan föra med sig något gott.
      Boken, som jag läste som tonåring, finns fortfarande i skolbibliotek i klassuppsättningar. Den tar upp många aktuella frågor om krig, flykt, psykisk ohälsa. Men också mycket, mycket varm och full av kärlek. Läs boken själv eller se filmen på Youtube innan du sätter den i händerna på eleverna så olika frågor kan tas upp med omtanke. 
    • Hungerspelen - av ...
      Att hantera ohållbar utveckling handlar ju om en sorts krishantering. Så är det även för ungdomarna i hungerspelen. Kanske är det långsökt. Men jag tänker på egenskaper är bra att ha i kris? (Förmåga att skaffa sig mat, bygga vänskapsband, samarbeta, ... ) 
Jag uppdaterar gärna efter hand. Har du som läser detta tips, idéer, förslag, länkar, ... får du gärna skriva en  kommentar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...