Fortsätt till huvudinnehåll

En vecka för framtiden 20 - 27 september 2019

Jag känner mig uppmanad av Greta & tusentals andra ungdomar att uppmana andra vuxna att delta i Global Week for Future 20-27 september. Du måste inte "strejka". Alla kan hitta sitt sätt. Madonna bar t.ex. "Gretaflätor" (eller hur?!) under sitt uppförande av låten Future vid Eurovision Song Contest 2019.  #Teachers for Future Spain har ett förslag om att bära gröna tröjor tisdagen den 24 september.

Klimatstrejker och manifestationer har pågått på platser jorden runt, varje fredag sedan september.
Den första globala manifestationen utlystes till den 15 mars. Den 12 mars skrev jag att antalet registrerade evenemang var 1209 i 92 länder. Siffran steg, men jag minns inte hur mycket.

Den 15 mars uppmanade ungdomarna oss vuxna att stå vid deras sida - och använda vår makt.



Den andra globala manifestationen ägde rum den 24 maj. Antalet rapporterade manifestationer 1851 i 131 länder. I Lund mötte jag ett par elever som kom helt ensamma från sin skola, utan vare sig klasskompisar eller lärare. Lärare och rektorer var tvehågsna - vissa tog sina elever med till Stortorget, andra skrämde elever med konsekvenser av frånvaro. Världens största globala fackliga organisation, Education International, uttalade den 26 februari sitt stöd för skolungdomarnas engagemang. I juli gav organisationen ut en guide till lärare och fackföreningar.

Snart äger Global Week for Future 20-27 september rum. Här kan ditt evenemang registreras: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfakAGKkwd5FCt_LFgorf_Kfsd2UPU6kq6CfaRJDPgkOcqG_Q/viewform

#TeachersforFuture Spain har förslag på aktioner som inte inverkar på elevernas skolgång men bidrar till att alla ges möjlighet att känna delaktighet:
  • Monday 23: Keep a minute of silence for the Earth
  • Tuesday 24: Wear a green shirt at school
  • Wednesday 25: Screening the documentary Before the Flood, which we can provide (I Sverige är ett alternativ att se 57 minuter lång vetenskapsdokumentär med David Attenbouuough och Greta Thunberg eller )
  • Thursday 26: make posters for the Climate
  • Friday the 27th: make a break at school's playground with the posters made.
    Spreading as far as possible, through the Social Networks the microactions that you make, and labeling Mothers for the Climate and Teachers for Future Spain so we can find you.
    Participating in Strike for the Earth

Liknande kan utföras även på arbetsplatser som saknar elever.
Vad sägs om att lägga till en "omställningsaktivitet", typ en "laga jeans-workshop"?

"If you post your work with the hashtag #FridaysForFuture and #ClimateStrike we will be able to find and share your excellent work." (https://fridaysforfuture.org)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...