Fortsätt till huvudinnehåll

Attenborough och Thunberg i vetenskapsdokumentär om Klimatkrisen

Passa på att se och visa den brittiska vetenskapsdokumentären David Attenborough: Klimatkrisen (57 minuter) från 2018. Den är tillgänglig på SVTplay t.o.m. 18 november 2019.

"Vi är bara två grader från en klimatkatastrof. Om den globala uppvärmningen fortsätter går vi över tröskeln som kommer att leda till permanent skada. Men vi har möjlighet att stoppa den utvecklingen. Av världsledande experter får vi all fakta om klimatkrisen och den globala uppvärmningens effekter. Detta är den största utmaning människan har stått inför. Möt Greta Thunberg och David Attenborough, som jämte experter världen över söker lösningen på problemen." (SVT)

https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen?fbclid=IwAR3iFd3cGKtIO5j23zd34VO_PUdvGHPtkro2hMUlAIipRb_ggboLkCEV8hM

Kan denna film visas i högstadiet och gymnasiet som inledning till Global Week for Future 20-27 september?

Jag tänker att filmen bör kompletteras med arbete som ökar elevernas handlingskompetens och ger framtidshopp. Enligt Åsa Wikforss skapas framtidshopp av goda nyheter och en dålig nyhet behöver vägas upp av tio goda. Inspiration som visar vad som görs och lösningar som finns (t.ex. omställningsrörelsen med privatpersoner som skapar goda exempel, forskning, företag som ställer om, politiker som är insatta, nygamla fenomen som delningsekonomi och cirkulär ekonomi, hur vi människor klarat kriser tidigare t.ex. genom att gå samman eller skapa uppfinningar, ... Mycket går att finna i boken Factfullness av Rosling).

Till yngre barn förespråkar jag aktiviteter som stärker barnens koppling till den natur vi vill de ska värna. Små barn har inte redskap att hantera klimathot, låt dem vara barn.

Kommentera gärna nedan. Vilka idéer har du kring vad som kan göras i skolan för att bidra till en klimatsmartare värld?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 september: Klimatrådet skördar på Global day of climate action

Det 25 september 2020 deltog klimatrådet på den högstadieskola där jag arbetar i Global day of climate action genom att planera en skördefest för skolans ettor. Skördefesten blev en uppföljning av odlingen på Världsmiljödagen den 5 juni. Prognosen: Årets regnigaste eftermiddag. Vid lunch öser regnet ner men vid tvåtiden lugnar det ner sig. Klockan halv tre får vi en riktigt hygglig stund! Klockan fyra öser regnet åter ner men då är alla barn på väg hem. Med sig till klassrummet har de fått en fin bukett blommor och tre härliga pumpor. Under vår dryga timme skördade och provsmakade vi dessutom potatis, fänkål, bönor, mangold och purjolök.  Två bönor kan bli en mun eller en bokstav.   Yinyang-bönan kallas även för  späckhuggarböna.  Vi svarvade och provsmakade fem olika sorters äpplen. Äppelsorterna har olika namn. Ingrid Marie heter som förstaklassaren Ingrid. Gravenstein - betyder det gravsten på tyska?  James Grieve låter som något engelskt. Aroma låter g...

Tema: Behov + Hushållning med resurser + Min egen påverkan

Jag har ett sabbatsår från mitt jobb som lärare. Jag såg en fråga på Facebook där en lärare som sökte kontakt med någon "rebellmamma" till en skola där högstadieelever ska jobba med klimatfrågan och skapa något eget projekt. Tanken var att rebellmamman skulle komma dit som "inspiratör" och ge exempel på en metod att göra något för klimatet.   Kort om mig Jag är i grunden civilingenjör. Jag är även egenföretagare sedan 2008 då jag blev delägare till en butik. 2011/12 studerade jag Hållbar stadsutveckling. Läsåret 2015/16 vikarierade jag på en skola. Sedan fortsatte jag som timvikarie innan jag bestämde mig för att läsa vidare till lärare. I sju år jobbade jag sedan på samma skola, var mentor för två klasser från 2019-2025 och undervisade i ämnena teknik och matematik för många elever. I år har jag ett "sabbatsår" där jag studerar Skogsträdgård och småskalig agroforestry på Holma folkhögskola . Odling har länge varit ett intresse och jag har även jobbat som ...

Använd ”2040 Framtidsfilmen”

En australiensisk filmare har skapat 2040 - framtidsfilmen . Den är tillgänglig till 4 januari 2021 på Svtplay. I åk 8 jobbar vi med energi i tekniken. Eleverna har sett Eva Funcks film om olika kraftverk , filmer och Quiz på Studi om bränslen, förnybara energikällor och kraftnätet. De har ännu inte jobbat med energi i fysiken så vi har även gått igenom hur ”solen är jordens motor” och energiprincipen om att energi inte kan skapas, bara omvandlas. Så kom helt passande filmen 2040 - Framtidsfilmen, en australisk dokumentär från 2019. Från svt.se: "Filmaren Damon Gameau drivs av en oro för vilken värld hans fyraåriga dotter ska växa upp i. Är en ljusare framtid överhuvudtaget möjlig för klimatet, miljön och människorna? Han reser runt jordklotet för att hitta de bästa exemplen och mest innovativa lösningarna som eldsjälar har skapat, och som finns redan idag. Hur skulle världen se ut om 20 år, om lösningarna tillämpades i stor skala? En personlig och hoppfull film om en bät...