Passa på att se och visa den brittiska vetenskapsdokumentären David Attenborough: Klimatkrisen (57 minuter) från 2018. Den är tillgänglig på SVTplay t.o.m. 18 november 2019.
"Vi är bara två grader från en klimatkatastrof. Om den globala uppvärmningen fortsätter går vi över tröskeln som kommer att leda till permanent skada. Men vi har möjlighet att stoppa den utvecklingen. Av världsledande experter får vi all fakta om klimatkrisen och den globala uppvärmningens effekter. Detta är den största utmaning människan har stått inför. Möt Greta Thunberg och David Attenborough, som jämte experter världen över söker lösningen på problemen." (SVT)
https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen?fbclid=IwAR3iFd3cGKtIO5j23zd34VO_PUdvGHPtkro2hMUlAIipRb_ggboLkCEV8hM
Kan denna film visas i högstadiet och gymnasiet som inledning till Global Week for Future 20-27 september?
Jag tänker att filmen bör kompletteras med arbete som ökar elevernas handlingskompetens och ger framtidshopp. Enligt Åsa Wikforss skapas framtidshopp av goda nyheter och en dålig nyhet behöver vägas upp av tio goda. Inspiration som visar vad som görs och lösningar som finns (t.ex. omställningsrörelsen med privatpersoner som skapar goda exempel, forskning, företag som ställer om, politiker som är insatta, nygamla fenomen som delningsekonomi och cirkulär ekonomi, hur vi människor klarat kriser tidigare t.ex. genom att gå samman eller skapa uppfinningar, ... Mycket går att finna i boken Factfullness av Rosling).
Till yngre barn förespråkar jag aktiviteter som stärker barnens koppling till den natur vi vill de ska värna. Små barn har inte redskap att hantera klimathot, låt dem vara barn.
Kommentera gärna nedan. Vilka idéer har du kring vad som kan göras i skolan för att bidra till en klimatsmartare värld?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar