torsdag 9 januari 2020

20200110: Workshop i Malmö

Hej tekniklärarstudenter!
Tack för ert deltagande i  workshopen "Tekniska system - På planetens villkor?" 10 januari 2020. Tack också för era utvärderingar och svar på enkäten. Mycket värdefullt!

Någon efterfrågade tydligare koppling till hur hållbar utveckling kan appliceras i undervisningen.
I länkarna nedan hittar ni mer sådant material:
Annars var min ambition att bidra med nya begrepp som kan fungera som ett "hållbarhetsdidaktiskt raster" - så att i princip all undervisning kan planeras med "hållbarhetsglasögon" på. Här ett exempel på hur ett hållbarhetsdidaktiskt raster kan ändra en redan befintlig planering: Det är vanligt att elever får välja ett djur att skriva en faktatext om. Om eleverna istället får välja ett utrotningshotat djur så får lärandet fler dimensioner och dessutom är det stor sannolikhet att engagemanget i klassrummet ökar.

Läs mer:

Jag har ögnat igenom er kursbok Stadens tekniska system - naturresurser i kretslopp (Birgitta Johansson, 2016) och blev inspirerad att göra följande kopplingar till workshopen:
  • s. 235 och 238 - om Visioner och Backcasting. Här hela ABCD-metoden enligt Det naturliga steget.
  • s. 41 och 246-248 Kretslopp och "Råd till beslutsfattare lärare". Trendspaning: Permakultur blir ett erkänt begrepp för design och samhällsplanering. Populärt i samhället just nu är cirkulär ekonomi, som bygger på kretsloppsprincipen, precis som permakultur som designmetod. Nedan Naturskyddsföreningens illustration av cirkulär och linjär ekonomi.
      
  • s. 224 Vatten & avlopp: Komplettera med exempelvis filmklipp (2 min) om familjen Solvarms kretsloppssystem. Läs om "familjen som bor mitt i maten" och deras tvist med kommunen. 
  • s. 142 Dricksvatten. 2018 hade vi i Sverige en lång period av torka, som resulterade i bl.a. bevattningsförbud och bränder. Linneväveriet Ekelund bjuder på en fin skiss av hur de skördar regnvatten. Öland har anläggning för saltvattenrening. Duschvatten blir dricksvatten i Sjunde huset och avloppsvatten blir dricksvatten i Namibia. Vilka system för vatten och avlopp baseras på planetens villkor?
  • s. 145 Dagvatten. Nya stadsdelar planeras så de kan ta hand om de allt oftare förekommande "hundraårsregnen". VASYDs hemsida Plats för vattnet inspirerade till teknikutvecklingsprojekt i åk 9. Vilka lösningar passar på vår skola/ mitt hem? Skissa förslag, skapa modell och ritning, skriv rapport med beskrivning, underbyggt av fakta och inspiration från bl.a. SMHI:s klimatanpassningsportal.
  • s. 112 Transporter. Lotta Jankell vid Stockholms universitet föreslog vid konferensen Hållbar utveckling - alla ämnens ansvar att vi lärare jobbar med frågor* istället för teman. En titt på flightradar24.com kan leda till en massa frågor. 
  • s. 65 Ekologiska fotavtryck. WWF plockar data från the Global Footprint Network till sin Living Planet Report. Med hjälp av Klimatkalkylatorn kan du själv få fram ett mått på ditt ekologiska fotavtryck i form av koldioxidekvivalenter och jämföra med snittet i Sverige och världen. 
  • s. 53 FN-rapporten "Vår gemensamma framtid" (1987) även kallad Brundtlandrapporten gjorde begreppet sustainable development / hållbar utveckling känt i vidare kretsar. Agenda 2030 från 2015 är FN:s nu viktigaste agenda. Agendan med de 17 globala målen, framtagna av FN:s 193 medlemsländer, syftar till att uppnå fyra saker till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen.
  • s. 40 och s. 54 Termodynamikens 1:a och 2:a huvudsatser "Ingenting försvinner, allting sprids" ligger till grund för de fyra hållbarhetsprinciper som togs fram stiftelsen Det naturliga steget i samarbete med forskare på 1990-talet. Här presenterade i 2 minuter kort film
__________________________________________________
* Exempel på frågor (som alternativ till teman): 
- Hur kan vi behålla fred?
- Vad krävs för att min mat ska vara hållbar i framtiden?
- Globalt sett missar många flickor skolgång på grund av mens, varför då? Och vad kan göras åt det?
- Hur kan vi skapa jämställd teknik?
- Vad är det jag tycker är jobbigt när vi jobbar med hållbar utveckling?
- Vart är flygplanen på väg? Vilka är resenärerna? Varför flyger de/vi?
- Hur kan jag göra skillnad?
__________________________________________________

Tack för inspiration!
Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...