tisdag 25 augusti 2020

Hur klarade odlingen sommaren?

Att ha skolodling över sommaren kan gå riktigt dåligt. Jag var helt inställd på att allt skulle torka bort. Tänkte att det fick bli en erfarenhet att bygga på inför nästa säsong. 

Här kan du läsa om hur vi började, den 4 och 5 juni. http://saraslararblogg.blogspot.com/2020/06/odling-pa-varldsmiljodagen.html

12 juli kunde jag inte hålla mig utan cyklade till skolan och tog en titt. Tog med en utkastarnyckel så att jag skulle kunna vattna om det fanns behov. Vilken överraskning som mötte mig! 

Slingerkrasse


Dahlia
Fänkål


Gräslök
Bladraps

Palmkål med hål
Koriander

Ringblomma


Luftlök / Våningslök
Oregano

Pepparmynta
Popcornmajs

Potatis
Potatis

Pumpa

Purburböna (i blom)
Rädisa

Rödbeta
Regnsbågsmangold




Solrosknopp
Tomat

Fluga som gillar vallmo
Vallört och humla

Humla badar i vallmo

Jag vet att förskolepersonalen var på plats till midsommar. De vattnade med barnen. Sedan kom en vecka med uppemot 30 grader och bara sol. 

Den veckan följdes av en riktigt sval juli månad där det kom några regnskurar. Vi hade täckt jorden mellan plantorna med massor av gammalt hö. Räckte det för att förhindra att jorden torkade ut eller hade någon varit där och vattnat? Oavsett så är jag mycket tacksam. Så roligt att se detta. 

Vi har odlat i den nedre odlingslådan. Den övre är full av ogräs och en och annan blåklint. Här finns potential att utöka. 

 

Odlingen består denna säsong av tre delar: 

1. Blommor för pollinatörer - Här samsas fleråriga (perenna) växter med ettåriga (annueller). Här kan vi fylla på med växter så det finns något som blommar från februari (snödroppar och vintergäck) till november (t.ex. höstaster och ringblommor).

2. Köksträdgård-  Denna sommar var det förskoleklass som planterade och sådde tillsammans med en nybildad odlingsgrupp från högstadiets klimatråd. Här växer bland annat potatis, morötter, purjolök, kål, bönor, pumpa, popcornmajs, rädisor, mangold och rödbetor.

3. En "nibbling garden" eller "nibbling corner". Inspirerad av Alice Waters, grundare av the Edible Schoolyard Project, planerade jag in en hörna av odlingen där elever får gå och smaka och plocka för sina lekar eller till te, smaksättning av vatten eller till hemkunskapen. Här växer t.ex. kryddväxter, hösthallon och smultron, men även ätliga blommor så som ringblomma och slingerkrasse.

Men hur såg odlingen ut vid skolstart, fem veckor senare? Skulle allt bli övermoget och blomma över? 

Och hur ska det gå till med skörd? Förskoleklass har ju blivit ettor och flyttat till andra lokaler.

Kommer skolbarnen som hänger här på raster att förstöra?

Det bloggar jag om en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste

Fängelse eller pris?

Att påverka sitt samhälle Under en och samma vecka har tre svenska klimataktivister fått uppmärksamhet.  1. Söndagen den 16 januari 2023 fic...